Kirjottelen tätä tukikohdassamme reissun viimeisenä viikonloppuna. Tukikohtamme, eli ystäviemme Cathin ja Louisin koti, sijaitsee St. Jamesin kylässä Kapkaupungin keskustasta itään, lähellä surffareiden mekkaa Muizenbergiä.

St. James
St. James, Kapkaupunki. Kaveripariskuntamme talo nököttää vuorenrinteessä, ja terassilta on huimaava näkymä merelle.

Vuoret ja meri, niistä Kapkaupungin tunnistaa.

Mieleen palaavat emäntämme Cathin sanat viime viikolta: “Mieti, jos meri olisi vielä lämmin. Kapkaupunki olisi täynnä auringonpalvojia.” Kapkaupunki ei ole aurinkolomakohde. Täällä pauhaavat viileä Atlantti ja merituulet.

Meidän reissumme ulottui täältä lounaisrannikolta pohjoisen safariin ja paahteiselle itärannikolle. Saimme kahteen viikkoon tiivistettyä leijonankynnen syvyisen pintaraapaisun Etelä-Afrikasta.

Helsinki – Kapkaupunki

Saavuimme Patrikin kanssa marraskuun lopun tiistaina. Ensimmäiset viisi päivää vietimme Kapkaupungissa, sillä minä tein etätöitä. Mutta kun herää aikaisin, ehtii tehdä asioita ennen töitä ja niiden jälkeen. Levosta oli turha puhua!

Cafe Olympia
Olympia Cafe, Kalk Bay. Kapkaupungin paras lounaspaikka löytyi kotikulmilta. Kun annokset esitellään liitutaululta ja palvelu on heti kuin vanhojen tuttujen kesken, tietää tulleensa oikeaan paikkaan. Läheinen Harbour House oli myös mainio, tosin fiinimpi.

Ensimmäinen yllätys oli, että Kapkaupunki muistuttaa hieman Los Angelesia siinä mielessä, että se muodostuu isosta määrästä kaupunginosia, jotka on ripoteltu Pöytävuoren ympärille. Liikkumiseen tarvitaan autoa tai Uberia – onneksi jälkimmäiset ovat täällä tosi edullisia ja toimivat loistavasti. Ekana aamuna reippailimme aamuseitsemältä Cathin kanssa rantaraittia Muizenbergiin. Kaikki oli uutta, merituuli hiveli nenää ja kahvilasta noudettu cappuccino maistui tavallista paremmalle, kun ympärillä surffarit vetivät lautojaan vesille.

Muizenberg
Kapkaupungin Muizenbergin pitkä ja matala ranta on kuulemma loistava paikka opetella surffaamaan. Tämä muistiin ensi kerraksi.

Paluumatkalla pulahdimme mereen tidal poolissa. Ne ovat merenrantaan kivestä rakennettuja “altaita”, joissa ei tarvitse pelätä haita tai merisiilejä. Ai niin, haita! Niitä riittää näillä leveysasteilla. Rannassa oli lauma eläkeläisiä, jotka kuulemma uivat vuoden ympäri. Nyt marraskuun lopussa kesä on aluillaan, ja merivesi oli paikallisittain lämmintä, eli noin 16 – 18 asteista. Kyllä se suomalaisittain on kuin juhannuksen järvivettä.

2023-01-08_08-51-24
Majapaikkamme vessan ikkuna oli merimiehelle sopivaa mallia. Jos yöllä heräsi vessaan, saattoi ihailla tähtitaivasta meren yllä.

Kapkaupunki: Bussikierros ja Pöytävuori

Torstaiaamuna hyppäsimme Open top -bussiin ja ajoimme Pöytävuorelle. Hassu pyörivä kabiini tarjosi 360-asteen näkymät ja vei meidät ylös. Pöytävuori on nimensä veroinen eli litteä kuin Pohjanmaa.

2023-01-08_08-20-26
Maisema Pöytävuorelta itään eli satamaan. Säätila vaihteli sen mukaan, miten pöytäliina eli pilviharso liikkui. Kevyttoppatakki ei ollut lainkaan ylimitoitettu varuste, vaikka kaupungissa oli sortsikeli.

Vuoren ympäri kiertäessä tulivat tutuksi eri säätilat auringosta koleaan viimaan ja sumuisiin pilviin. Maasto oli kiveä ja varvikkoa kuin Lapissa. Vuorenhuippu on laaja, ja näkymiä piti tietenkin käydä ihastelemassa sekä Atlantin että Intian valtameren suuntaan.

2023-01-08_08-22-14
Pöytävuorella. Minun ihaillessani horisonttia Patrik osoitti viereistä Leijonanpäävuorta (kuvassa) ja sanoi, että tuonne pitää kiivetä seuraavaksi. Ehkä, mutta ei tänään. Eihän mulla ollut kuin kesäkengät jalassa.

Pöytävuorelta hyppäsimme Open top -bussiin, joka kuljetti meidät rantakylien ja valkoisten hiekkarantojen kautta satamaan. Victoria & Alfred Waterfront on uudehko alue, jossa on kauppahalli ja ihania puoteja, joissa myydään afrikkalaisia tuotteita. Puotien yläkerrassa on kahvila- ja työtiloja, jonne minä vetäydyin pitämään videopalavereja. Palaverien jälkeen ostin paikalliselta ompelijalta värikkään mekon ja takin. Kaupanpäälle sain tingittyä korvikset. Puodeissa olisi ollut vaikka mitä ostiskeltavaa – tänne kannattaisi varata pari tuntia aikaa. Alue on myös niin täynnä vartijoita, että täällä on turvallista kulkea yksinkin ilta-aikaan.

2023-01-08_08-23-30
Victoria & Alfred Waterfront. Auringonlasku vuorten taa. Vasemmalla Pöytävuori on taas peittynyt liinaan.

Kapkaupunki: Lion’s Head

2023-01-08_03-49-43
Perjantaiaamuna nousimme taas kuudelta. Tein matkan ensimmäisen viikon etätöitä, mikä tarkoitti aikaisia aamuherätyksiä. Onneksi Etelä-Afrikka on samalla aikavyöhykkeellä kuin Suomi. Tässä päälläni mekko, jonka ostin Waterfrontilta.

Perjantaiaamuun mennessä Patrik oli onnistunut ylipuhumaan minut patikkareissulle Lion’s Headille. En voi uskoa, että vielä muutama vuosi sitten minä olin se ylipirteä ylämäkimuija (Villen sanoin), ja nyt Patrikista oli tullut duracellpupu. Cath heitti meidät kukkulan juurelle matkallaan töihin pitkin upeaa Chapman’s Peak Drivea, joka on Kapkaupungin hienoin rantaraitti. Onneksi aamulla oli viileää, sillä syke nousi nopeasti ylämäkeen ahkeroidessa. Patikointi ylös kesti vajaan tunnin, ja mukaan mahtui ihan oikeaa kiipeilyäkin osin jyrkilläkin kalliolla. Minä pidin korkeanpaikankammoni aisoissa katsomalla vain ylöspäin…

2023-01-08_08-25-00
Lion’s Head. Patrikilla on enää viimeiset askeleet ennen huippua… Varaa mukaan kunnon kengät ja vaatteet, joissa voit tarvittaessa kontata. Oranssi pöly tarttuu joka paikkaan.

2023-01-02_09-04-58
Lion’s Head, Kapkaupunki. Kannattaa mennä, näkymät huipulta palkitsevat.

Patrik vietti iltapäivän Robben Islandilla, joka on tunnettu Nelson Mandelan vankilasaarena. Retki oli hänen mukaansa hienoinen pettymys, sillä oppaana toiminut entinen vanki puhui niin aggressiiviseen sävyyn valkoisten ylivallasta, että osa turisteista jätti kierroksen kesken.  Ilmeisesti kierroksen laatu riippuu paljon oppaasta, sillä muutama ystävä ylisti tätä kierrosta.

Stellenbosch – Etelä-Afrikan viinialue

Lauantai – loma! Mikäpä parempi tapa aloittaa loma kuin koko viikon odottamani reissu Stellenboschin viinialueelle.

2023-01-08_08-24-21
Braai on eteläafrikkalainen barbecue. Loma alkoi oikeastaan jo perjantaina, kun isäntäväkemme kokkasi meille herkkuja!

Emäntämme Cath on kotoisin Stellenboschista, ja kaupunki on todella suloinen viktoriaanisine rakennuksineen ja pitsiverantoineen. Etelä-Afrikassa on myös käsite “Stellenboschin mafia”, jolla viitataan valkoisten miesten muodostamaan liike-elämän eliittiin.

Kun Etelä-Afrikassa ollaan, ei voi välttyä ihmettelemästä apartheidin jälkiä. Matkalla viinialueelle ohitimme valtavan townshipin, jossa perusasumus on aaltopellistä kyhätty mökki ja pihassa bajamaja, joillain autokin. Kuulemma monet asukkaista ovat ajautuneet sinne odottamaan kaupungin vuokra-asuntoa, jota ei ehkä koskaan tule.

Townshipejä katsoessa unohtuu kuitenkin helposti, että Etelä-Afrikassa elintaso on kaikille parempi kuin monessa muussa naapurivaltiossa. Moni Uber-kuski oli kotoisin Zimbabwesta, jossa talous on romahtanut. Ajaminen mahdollistaa paremman elämänlaadun ja rahan lähettämisen perheelle kotona. Toisaalta valkoiset tunnistavat “white guilt” -ilmiön – siis että tuntee syyllisyyttä siitä, että on syntynyt hyväosaiseen asemaan.

2023-01-08_08-19-55
Stellenbosch. Valtaosa Etelä-Afrikan viineistä tulee Kapkaupungin lähestöltä, kuten Stellenboschista tai Paarlista. Suomalaisille tuttuja isoja nimiä ovat mm. KWV, Nederburg ja False Bay.

Me huristimme Stellenboschiin autolla, mutta Kapkaupungista kulkee myös viiniratikka, jonka kyydissä pääsee tiloille. Tiloja piisaakin yli 150. Me kävimme kolmessa: Delaire Graffissa, joka oli kuin viiden tähden hotelli timanttiliikkeineen ja luksusterasseineen, mutta viinit eivät yltäneet ihan yhtä hienoon hinta-laatusuhteeseen. Seuraavana kävimme Cathin isän ystävän tilalla nimeltä Rainbow’s End, joka oli todella sympaattinen paikka ja huomattavasti maanläheisempi. Suosittelen!

Rainbows end
Viinitila Rainbow’s End. Hinnat olivat edullisemmat ja viinit paremmat kuin Grafilla. Viinejä lähti laatikollinen mukaan.

Lopuksi kurvasimme Noble Hilliin syömään Stellenboschin parhaita tacoja. Viinitiloja voisi kahlata vaikka koko kaksi viikkoa, sillä Stellenboschin lisäksi lähellä Kapkaupunkia sijaitsevat myös Franschoek, Paarl ja Constantia. Ja viinithän siis maksavat noin kolmanneksen siitä mitä Suomessa.

Safari Pilanesberg – Lush Lodge

Sunnuntaiaamuna lensimme Flysafairilla Johannesburgiin ja jatkoimme vuokra-autolla Pilanesbergiin safarille kahdeksi päiväksi. Tästä kirjoitin erillisen postauksen, koska safari oli aivan mahtava!

2023-01-02_09-03-39
Pilanesbergin safarilla näimme mm. sarvikuononpoikasen.

Pilanesberg – Johannesburg – Drakensberg

Tiistain aamusafarin jälkeen lähdimme ajamaan pohjoisesta Pilanesbergistä noin viiden sadan kilometrin matkaa itään Drakensbergin vuoristoon, jossa sijaitsi välietappimme Spion Kop Lodge.

Ajaminen Etelä-Afrikassa vaatii hieman urheiluhenkeä. Liikenne on vasemmanpuoleista, joten automaattivaihteinen auto auttaa tosi paljon. Ihan jo vilkunkin kanssa oli sähläämistä, kun aluksi laittoi aina vahingossa pyyhkijät päälle!

Tavallisilla teillä pitää varoa “potholeja” eli asfaltissa olevia kuoppia. Lisäksi osalla teistä rajoitus on 100 tai 120 km/h mutta kaistoja on vain puolitoista per suunta. Eli ideana on, että hitaampi ajoneuvo ajaa kaistan vasemmassa reunassa ja nopeampi pääsee ohi oikealta. Muutama kuumottava tilanne syntyi, kun vastakkaiselta kaistalta tuli myös ohittaja vastaan. Hyväkuntoisilla motareilla liikenne sujuu 120 km/h – silloinkin, kun osuudella on tietöitä ja suositellaan nopeuden pudottamista kuutenkymppiin…

Drakensberg on kaunis vuoristoalue, jossa olisi voinut seikkailla pidempäänkin. Me tyydyimme ihmettelemään buurisodan muistomerkkejä ja jatkoimme matkaa. Paikalla oli kuitenkin erityisesti brittituristeja. Sekä Winston Churchill että Mahatma Gandhi olivat taistelleet Spion Kopissa.

Etelä-Afrikan itärannikko: Umhlanga Rocks, Durban ja Oyster Box Hotel

Keskiviikkona ajomatkaa oli enää parisataa kilometriä Durbanin kupeessa sijaitsevaan Umhlanga Rocksiin, joka on jonkinlainen Durbanin Kauniainen.

2023-01-08_08-21-38
Hotel Oyster Box. Patrikin synttärit olivat torstaina, joten varasin synttärilahjaksi Oyster Boxin, erään Etelä-Afrikan tunnetuimmista viiden tähden hotelleista.

Oyster Box hohkasi vanhan ajan siirtomaatunnelmaa alkaen runsaista aamupaloista ja iltapäivän “high tea”sta. Olin pyytänyt huonetta, josta merimies voisi ihailla paikan maamerkkiä eli Umhlangan majakkaa, ja sellaisen saimmekin.

Durban sijaitsee Intian valtameren puolella ja on paljon lämpöisempi paikka sekä ilman että meriveden puolesta kuin Kapkaupunki. Harmi vain, että mereen ei saanut mennä uimaan. Aallokko oli valtavan voimakas ja sen lisäksi oli olemassa riski, että vesi ei ole puhdasta. Meille kerrottiin, että viime kevään tulvissa oli kuollu 440 ihmistä, ja kun joki tulvii, mereen tulee myös kaikenlaista mitä sinne ei kuulu. Jäimme siis altaalle sukeltelemaan.

2023-01-08_08-21-11
Skål synttärisankarille!

Ensimmäisenä iltana osallstuimme viininmaisteluun hotellin tärkätyssä Grill Room -fine dinging -ravintolassa. Toisena iltana kävimme Chef’s Table -nimisessä rennommassa paikassa, jonka maistelumenu oli saanut kehuja. Ihan hyvää mutta ei tajunnanräjäyttävää.

Kapkaupunki: Cape point ja Hyväntoivonniemi sekä Constantia

Perjantaina palasimme Kapkaupunkiin, jossa vietimme koko viikonlopun kaksin Cathin ja Louisin asunnolla. Ihanan rentoa – paitsi että lauantaina meidät herätti siivooja ja sunnuntaina ja maanantaina jo ennen puoli seiskaa talon tunkeilijahälytys. Tosin lintuja kummempia tunkeilijoita ei näkynyt. Kapkaupungissa kaikilla on korkeat aidat ja hälytykset, varmuuden vuoksi.

Sovimme uber-kuskimme Nelisan kanssa jo perjantaina lentokentältä tullessa, että hän lähtee kuskiksi seuraavana päivänä Hyväntoivonniemelle. Sinne nimittäin tarvitsee auton tai sitten kuskin, koska kyseessä on kansallispuisto, jossa ei juurikaan asu porukkaa. Hyväntoivonniemi ja Cape Point sijaitsevat samalla alueella noin tunnin kävelymatkan päässä toisistaan.

Cape of Good Hope
Cape Point. Nelisa heitti meidät kansallispuistossa Hyväntoivonniemen puoleiselle parkkipaikalle, josta kävelimme rantaa ja kallioita pitkin Cape Pointin vanhalle majakalle. Vanhalta majakalta oli vielä muutaman sadan metrin kävely uudelle majakalle (kuvassa).

Upeat, jylhät maisemat ja ainutlaatuisia kasveja. Näimme myös apinoita ja strutsin sekä röykkiöittän proteapensaita. Helsingissä yksi protea-kukkanen maksaa noin 15 euroa, ja yhdessä pensaassa niitä oli kymmenittäin. Huokasin. Voi kunpa voisin viedä kukkia kotiin.

2023-01-02_09-02-23
Kapkaupungin pingviinit. Cape Pointilta palatessa pysähdyimme Simonstowniin bongaamaan pingviinejä. Ne olivat yllättävän pieniä ja lyllersivät menemään muina taaperoina. Pingviinialueelle on pääsymaksu, mutta niitä näkee rannalla alueen ulkopuolellakin.
2023-01-08_08-22-41
Afrikanpingviinejä kutsuttiin ennen silmälasipingviineiksi mustien silmänypärysten vuoksi. Joskus pingviininmunat olivat suurta herkkua, mutta nykyisin söpöläisiä onneksi suojellaan.

Päivä päättyi Constantian viinialeella Groot Constantian viininmaisteluun sekä läheiseen Foxcroft-ravintolaan, jossa saimme reissun parhaan illallisen. Foxcroftin omistajilla on myös La Colombe, joka lienee kaupungin paras ja palkituin ravintola. Sinne oli mahdotonta saada varausta. Toinen vinkki on isäntäparimme suosikki Fyn, joka oli yhtä täyteen buukattu. Joten jos suunnittelet reissua, aloita se ravintolavarauksella!

2023-01-08_08-52-14
Foxcroft ja monet Constantian viinitilat sijaitsevat lähekkäin. Yhdistimme Foxcroftin vierailuun Groot Constantialla. Ravintolalle iso peukku siitä, miten hienosti menun kasvisruuat oli toteutettu. Kuvassa tartarin sijaan toimitettu aromikas sieniruoka.

Etelä-Afrikan plussat ja miinukset

PLUSSAT

• Upea, jylhä luonto – vuoria ja pauhaavaa merta!
  • Eläimet! Safarin elefantit, leijonat, sarvikuonot sun muut sekä apinat ja pingviinit… ihan vain muutamia mainitakseni.
  • Ihmiset todella ystävällisiä ja puhuvat hyvää englantia.
  • Samalla aikavyöhykkeellä kuin Suomi – ei jetlagia + etätyöt onnistuvat mainiosti.
  • Edulliset ravintolat ja viinit – jotka ovat huippuluokkaa.
  • Paljon tekemistä, erityisesti ulkoilumahdollisuuksia patikoinnista sukeltamiseen.
  • Liikkuminen on sujuvaa, sillä Uber on edullinen ja toimii loistavasti (takseja ei kannata paikallisten mukaan käyttää).

Miinukset

• Epätasa-arvo näyttää välillä räikeältä pohjoismaisin silmin.
  • Turvallisuuteen pitää kiinnittää huomiota. Esimerkiksi pimeällä kulkeminen on riski, ja autoissa pitää aina pitää ovet lukossa, kun ajetaan.
  • Kapkaupungin sää on vaihteleva kuin San Franciscossa. Kevyttoppatakki ja sadetakki on syytä ottaa mukaan.
  • Etäisyydet ovat pitkiä ja ajomatkat etenkin pienemmillä teillä vievät kauemmin kuin mitä Google Maps kertoo. Siirtymisiin kannattaa varata aikaa.
  • Etäisyys Suomesta on noin 10 000 km. Finnairin lennot menevät Lontoon kautta (3,5 h) ja Lontoosta BA:lla Kapkaupunkiin (12 h). Lennot maksoivat n. 800 euroa. Turkish Airlines Istanbulin kautta lienee halvin.
Victoria Alfred Docks
Victoria and Alfred Waterfront. Kapkaupungin keskustan alueista satamasta on rakennettu turistiystävällinen. Ruoka oli keskinkertaista ainakin niissä ravintoloissa, joissa kävimme, mutta maisemat ovat hienot ja tuliaisia löytyy.